Achter de schermen

Volvo Ocean Race

Het planbord op de sportredactie van Omroep West is standaard goed gevuld met papieren roosters, aantekeningen over komende uitzendingen, een geboortekaartje, een brief van de directeur en krantenknipsels. Daartussen hangen foto’s van de Volvo Ocean Race 2018.
Nu bijna een jaar na het evenement dat Den Haag, Scheveningen en Nederland enthousiast maakte voor de zeilsport, zijn de foto’s nog steeds niet van het bord verdwenen. Als ik naar de plaatjes kijk zie ik ons als sportredactie in de weer met microfoons en camera’s aan de Scheveningse kust in een warme zomerzon.
Wat opvalt is de vrolijkheid die je tegemoet lacht. Wij waren die tien dagen in Volvo Ocean Race Village dat op het strand was neergezet, zichtbaar in ons element.
Wat wil je ook; elke dag een mooi tv-programma maken met alle hoogtepunten van het evenement, en waanzinnige beelden van de deelnemende boten die ergens op de oceaan in gevecht waren voor de winst in de zwaarste zeilrace ter wereld. Online zaten wij er bovenop en konden wij onze volgers via social media en onze website continu vermaken en op de hoogte houden met interviews, reportages en mooie beelden. Ook waren we er dagelijks bij op de radio met live-programma’s vanaf het strand.
Voorafgaand aan het grootste evenement dat in 2018 in Den Haag werd gehouden hadden we al het gevoel dat dit wel eens iets heel speciaals kon gaan worden. In het najaar van 2017 hadden we immers al geproefd aan de Volvo Ocean Race. We waren als sportredactie een aantal dagen in de haven van Alicante om verslag te doen van de start van de zeilwedstrijd. Het smaakte absoluut naar meer. De impact en het grootse van de Volvo Ocean Race in de Spaanse kustplaats, overtrof al onze verwachtingen. We konden dan ook niet wachten om aan de slag te gaan bij de finish in Scheveningen. En ook dat ontsteeg alle verwachtingen: een gigantisch evenement met massa’s bezoekers op het strand en in de haven en veel kijkers, luisteraars en volgers die via Omroep West dagelijks het kippenvel op de huid kregen van de Volvo Ocean Race. Het is meer dan terecht dat Den Haag dit evenement vanaf de volgende editie in 2022 terug laat keren in Scheveningen. Reken maar dat Omroep West Sport er dan weer bij is! Met weer diezelfde passie en vrolijkheid!
Menno Tamming