Verslag van de Directie

Interne organisatie

Omroep West kent een toezichthoudend orgaan in de vorm van een Raad van Toezicht (RvT) van maximaal vijf en momenteel drie leden, te weten de heer dr. N. (Nico) de Voogd als voorzitter, de heer mr. A. M. H. TH. (Fon) Koemans en de heer A.D. (Bert) Bakker. Het bestuur wordt gevormd door één statutair directeur, de heer J. G. (Gerard) Milo die verantwoordelijk is voor de dagelijkse leiding aan de omroep.
Geheel 2018 stond de redactie onder leiding van waarnemend hoofdredacteur, de heer H.F. (Henk) Ruijl. De hoofdredactie bestond verder uit mevrouw J. (Juliette) Jansen (gevarieerde programmering, productiebureau en radiozaken) en de heer T. (Ton) Mallo (producties derden en journalistieke leiding Stadsomroep Den Haag). Mevrouw Jansen heeft de omroep in juni verlaten en haar rol is gedurende 2018 verder waargenomen door mevrouw L. (Laurette) Bloem die ook de functie van hoofd Marketing & Communicatie binnen de omroep vervult. Na het vertrek van de vorige hoofdredacteur is besloten om met het oog op verdere ontwikkeling en uitwerking van nieuwe strategische plannen en bijbehorende herinrichting van de organisatie, werving & selectie van kandidaten voor leidinggevende rollen tijdelijk op te schorten. Henk Ruijl is inmiddels per 1 februari 2019 benoemd tot hoofdredacteur.
De omroep kent verder de afdelingen Techniek (de heer Wiljan Pongers) en Verkoop (de heer Marcel van Driel) en stafdiensten voor Marketing & Communicatie (mevrouw Laurette Bloem), P&O (mevrouw Bettina Stam) en Financiën (de heer Rob Muller). Naast de genoemde afdelingen kent Omroep West nog een Redactieraad (RR) en Ondernemingsraad (OR) en een Regionale Mediaraad (RMR v/h Programmabepalend Beleidsorgaan).
Het managementteam wordt gevormd door de leden van de hoofdredactie en de hoofden van de andere afdelingen, het zogeheten Omroepoverleg, dat zorgt voor effectieve en efficiënte informatievoorziening en besluitvorming. De journalistieke onafhankelijkheid is geregeld in een tussen directie en hoofdredactie overeengekomen redactiestatuut.
Conform artikel 2 van de wet op de Ondernemingsraden heeft Omroep West een Ondernemingsraad ingesteld welke bestaat uit een vijftal leden, gekozen vanuit en door de diverse geledingen van de omroep.
De Redactieraad (RR) bestaat uit een vijftal door de redactiemedewerkers verkozen redactieleden en heeft als taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van de hoofdredacteur over alle wezenlijke aangelegenheden die van belang zijn voor het functioneren van de redactie voor zover zij niet in de bevoegdheden treden van de Ondernemingsraad.
Het Programmabeleid Bepalend Orgaan bestaat uit tien leden en een onafhankelijk voorzitter (de heer Frans Walvis) en voert vanuit de Mediawet en de statuten opgedragen taken en verantwoordelijkheden uit. Sinds juli van dit jaar wordt dit orgaan aangeduid als Regionale Mediaraad (RMR). De taken omvatten primair de vaststelling, evaluatie en toetsing op representativiteit in de uitvoering van het jaarlijkse programma- en media-aanbod. Elders in dit publieksverslag doet de RMR verslag van hun bevindingen over het afgelopen jaar.
Sinds 2014 wordt de omroep via het Commissariaat voor de Media gefinancierd door het ministerie van OCW.