Verslag van de Directie

Risicomanagement

Omroep West voert een integere en beheerste bedrijfsvoering. Daarmee wordt rechtmatige besteding en de continuïteit van publieke middelen gewaarborgd, evenals de realisatie van onze strategische doelstellingen.
Omroep West is van mening dat het nemen van risico’s inherent is aan het speelveld waarop zij zich als regionale omroep begeeft. Om de kans op het behalen van onze strategische doelstellingen te vergroten maken wij bewuste afwegingen tussen onze doelstellingen en de risico’s die we daarin bereid zijn te nemen.
Een duidelijk en pragmatisch risicomanagementsysteem helpt bij het aantoonbaar maken van onze afwegingen en keuzes op strategisch en operationeel niveau binnen de organisatie.
In 2017 is het huidige risicomanagementsysteem geëvalueerd en is er een aanzet voor verbetering gemaakt. Passend bij de ontwikkelingen in de sector en de proportionaliteit van Omroep West is een start gemaakt met het implementeren van een verbeterd pragmatisch risicomanagement.
Op basis van het managementmodel dat is ontwikkeld door The Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO) is Omroep West begonnen aan de verdere bouw van een risicomanagementraamwerk dat aansluit bij de werkwijze en cultuur van de organisatie. Centraal staat het integrale, maar ook passende karakter. Op deze wijze worden risico’s en beheersmaatregelen niet meer willekeurig en ad-hoc, maar op een gestructureerde wijze geïdentificeerd en beheerst.
Het vertrekpunt is een expliciete risicobereidheid op de risicocategorieën: strategisch, operationeel, compliance en financieel. Op basis van een heldere en algemeen gedragen risicobereidheid is Omroep West in staat preventief op risico’s en kansen te sturen en snel en gericht te anticiperen op ontwikkelingen en onzekerheden in de markt.
De directie is verantwoordelijk voor het realiseren van de strategische doelstellingen en de beheersing van de strategische risico’s. Het strategische risicomanagement heeft dan ook zijn voortdurende aandacht.