Verslag van de Regionale Mediaraad

Vergaderingen


De RMR kwam in 2018 vier keer in vergadering bijeen. Bij alle vergaderingen was de hoofdredactie aanwezig. De directie was in vergaderingen aanwezig, als daar vanuit de RMR om werd verzocht of als daar vanuit de directie behoefte aan bestond.
In de vergadering in december 2018 heeft de RMR unaniem ingestemd met het voorstel tot wijziging van de statuten van de Stichting waaronder Omroep West ressorteert.
De RMR heeft de wettelijke taak om het media-aanbodbeleid van Omroep West vast te stellen en de uitvoering te controleren. Dat betekent dat de RMR van Omroep West in zijn vergaderingen:
  • Eenmaal per jaar het programmabeleid vaststelt
  • Eenmaal per jaar een oordeel geeft over de uitvoering van het programmabeleid
  • Tweemaal per jaar programma’s bespreekt, beluistert en de online kanalen intensief raadpleegt om tot een oordeel te kunnen komen

Wellicht ten overvloede vermelden we dat de RMR gaat over het media-aanbodbeleid. De RMR gaat niet over de programma-inhoud. Sinds medio 2013 hanteert de RMR een zelf ontwikkelde methodiek om te bezien of de programmering van Omroep West voldoet aan de wetgeving. Deze methodiek is in de loop van de jaren verder verfijnd. De RMR beschouwt de methodiek als een integraal onderdeel van haar werkzaamheden en evaluaties.
Meerdere collega RMR’s van andere regionale omroepen hebben onze methodiek inmiddels ook ingevoerd. Naast ogen en oren voor de algemene ontwikkelingen in ons digitale medialand geeft de RMR zichzelf tweemaal per jaar de opdracht om:
  • Vooraf uitgekozen televisieprogramma’s te bekijken;
  • Vooraf uitgekozen radioprogramma’s te beluisteren;
  • Gedurende een vooraf uitgekozen week geregeld het aanbod van de online kanalen te bekijken.

De keuze voor de programma’s van radio en televisie is een coproductie van de RMR en de hoofdredactie.
Deze kijk- en luistermomenten worden getoetst aan het beleid dat Omroep West heeft vastgesteld en waarvan de RMR heeft geoordeeld dat het beleid voldoet aan de opdracht uit de Mediawet. De RMR hanteert een viertal criteria waar de programma’s aan moeten voldoen:
  • Gericht op de regio: vertegenwoordigt het onderwerp de regio’s en/of sluit het aan bij de regio’s?
  • Dichtbij de mediagebruiker: spreekt het onderwerp een groot publiek aan en is er sprake van herkenning?
  • Interactie direct of indirect: zet het programma aan tot:
    • a. directe interactie: activeert het onderwerp om te reageren?
      b. indirecte interactie: activeert het onderwerp tot maatschappelijke participatie en zet het aan tot nadenken?
  • Actualiteit: sluit het aan op de hedendaagse maatschappelijke thema’s?

Aan de hand van deze criteria wordt het media-aanbodbeleid ‘gescoord’. Tijdens de vergaderingen van de RMR wordt er onderling gesproken/gediscussieerd over de scores. Aan de hand van de scores en de discussie bepaalt de RMR of het media-aanbodbeleid voldoet. Het oordeel, zoals beschreven in het jaarverslag van de RMR, wordt vervolgens overgenomen door het Commissariaat voor de Media.
De RMR heeft deze werkwijze sinds de introductie twaalf keer toegepast, waarvan twee keer in 2018. Hieronder vindt u het resultaat.
Dat leidt tot de volgende cumulatie:
In december heeft de RMR een discussie gevoerd over het media-aanbodbeleid in relatie tot de publieke doelstelling uit de Mediawet. Ook hier scoort de RMR per publieke doelstelling op een vierpuntsschaal. Dat leidt tot het volgende overzicht:
Op grond van de scores én op grond van de inhoudelijke discussie oordeelt de RMR dat het media-aanbodbeleid voldoet aan de opdracht die de Mediawet aan Omroep West stelt. Hierbij wordt ook voldaan aan de norm dat minstens 50% van het programma-aanbod bestaat uit content van informatieve, culturele en educatieve aard, dat betrekking heeft op de provincie, resp. het verzorgingsgebied van Omroep West.