Profiel Omroep West

Omroepwest.nl grootste groeier

In ons continu veranderend medialandschap maken commerciële en vaak buitenlandse technologische communicatieplatforms steeds meer de dienst uit. Onafhankelijke journalistiek van hoge kwaliteit en met een eigen identiteit is juist in dit medialandschap blijvend onderscheidend.
De regionale publieke journalistiek wordt steeds belangrijker. Mede door het decentraliseren van overheidstaken, de versnippering van media, de toename van halve waarheden en feitelijke onjuistheden op sociale media, het verdwijnen van natuurlijke samenhang in de samenleving en het vervagen van maatschappelijke domeinen. Elke regio heeft daarom onafhankelijke en scherp functionerende journalisten nodig. In een regionale samenleving waarin iedereen zich meer en meer binnen zijn of haar individuele netwerk begeeft, wint een gemeenschappelijke culturele identiteit aan belang.
Omroep West brengt verhalen die beroeren en geven de hele dag door een gezicht aan de regio. Dat doen wij via de kanalen 89.3 Radio West, TV West (met daarachter WestText) en online via de website Omroepwest.nl (desktop en mobiel), de gratis Omroep West app en diverse social mediakanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.
Wij zijn een onafhankelijk modern mediabedrijf dat onmisbaar is in de samenleving in Zuid-Holland. Wij luisteren actief naar de vragen van ons publiek, vertellen de verhalen die mensen raken en brengen nieuws waar behoefte aan is. Dat is onze verantwoordelijkheid naar alle inwoners van ons uitzendgebied. Wij willen een plek zijn en vormen waar je je mening kunt delen, waar ruimte is voor discussie, opinie en debat. Wij proberen als eerste het nieuws te brengen en zijn daarmee één van de belangrijkste informatiebronnen in de regio. In de kern bieden wij: nieuws, sport, cultuur en informatie.
Omroep West is de regionale publieke omroep voor Zuid-Holland noord en heeft 90 (d.d. 31 december 2018) mensen in vaste dienst. Daarnaast wordt er veel gewerkt met freelancers, met name op redactioneel en technisch gebied. Met die groep enthousiaste medewerkers maakt Omroep West programmering voor:

Omroep West is daarnaast op vrijwel alle sociale media te vinden, waarbij Facebook in 2018 het belangrijkste kanaal was om informatie te delen.
Omroepwest.nl grootste groeier
Omroep West was in 2018 de grootste groeier van alle 13 regionale omroepen qua online bereik. Door berichten over grote nieuwsgebeurtenissen in de uitzendregio en 17 miljoen bezsoeken op de regiopagina van de NOS groeide het online bereik van Omroep West met 34,2% ten opzichte van 2017. De andere regionale omroepen in Nederland bereikten een gemiddelde groei van 18,7%. Omroep West deed het dus bijna tweemaal zo goed als de andere regionale omroepen. Dit blijkt uit de bereikcijfers die de samenwerkende regionale omroepen met elkaar delen, om de prestaties onderling te kunnen vergelijken.
De kracht van de regionale omroep is het regionale nieuws. Juist in het noordelijk deel van Zuid-Holland, de uitzendregio van Omroep West, was in 2018 veel groot nieuws dat ook landelijk aandacht kreeg. Hierbij scoorden politie- en justitieonderwerpen het hoogst.
Omroep West gebruikt sociale media zoals Twitter, Facebook en Instagram als nieuwskanaal, waardoor er vele volgers doorklikken naar app of website. Alleen al via Facebook leverde dit 6 miljoen extra online bezoeken op.
De NOS neemt via hun regiopagina nieuws over van regionale omroepen, welke met bron en link worden gepubliceerd. In 2018 leidde dit tot 17 miljoen sessies voor Omroep West.