Online

Zoals eerder genoemd was Omroep West in 2018 de snelst groeiende regionale omroep van Nederland. Die groei is mede veroorzaakt door de hoge kwaliteit van speciale online producties.
Groot nieuws in 2018 was de zelfgekozen dood van het Haagse PVV-raadslid Willie Dille. Hierover waren (en zijn nog steeds) veel vragen, waarna wij besloten onze lezer een kijkje te geven in onze keuken. Hoofdredacteur Henk Ruijl plaatste een hoofdredactioneel stuk, waarin hij de lezer deelgenoot maakte van onze twijfels en zelfreflectie omtrent de berichtgeving over de dood van Willie Dille. Daar kregen we ongelooflijk veel reacties op. Veel positieve en ook een enkele negatieve. Onze uitleg schopte het tot de top vijf van de best gelezen berichten in 2018.
Andere onderwerpen die de aandacht trokken: de beschietingen in Delft en de Katwijkse kampioen in de tweede divisie, met bijbehorend feestje. Ook het nieuws dat agenten geen of nauwelijks EHBO-trainingen kregen, sprak tot de verbeelding.
Met het online project ‘Het verhaal achter de Waalsdorpervlakte’ kozen wij voor een nieuwe vertelvorm, waarbij wij met een mix van foto’s, video, geluid en tekst onze lezers een goed beeld willen geven van wat er in de oorlog is gebeurd in het gebied achter Meijendel.
Zo een uitgebreid online project weidde wij ook aan het extreme weer in 2018.
Het publiek denkt mee
Ook van de lezer kregen wij dit jaar mooie, relevante tips. Zo wees een kijker ons op een pijnlijk foutje in een straatnaambord en zo weten we dankzij een ingezonden vraag in Rake Vragen waarom op oude kaarten van Den Haag de Noordzee niet ten westen van de stad ligt, maar aan de bovenkant van de kaart.
Wat ook veel stof deed opwaaien waren de onderwerpen waar Omroep West een meldpunt van maakte, waar betrokkenen hun klacht kwijt konden. Zo waren er de meldpunten ‘Vocht en schimmel in huurwoningen’ en het meldpunt ‘Regiotaxi’. Omroep West startte de meldpunten nadat er al geregelde klachten over beide onderwerpen binnen kwamen. Zo bleken er veel huurders met schimmelproblemen in hun woning te bestaan en gebruikers van de Regiotaxi -veelal gehandicapt of ziek- hadden vaak klachten over het te laat of helemaal niet komen van hun bestelde taxi. Uit alle reacties ontstonden meerdere nieuwsverhalen.
Uit alle reacties ontstonden meerdere nieuwsverhalen.