Achter de schermen

Jorinda Teeuwen

100 jaar Radio: Idzerda Day

Ik werk inmiddels al een tijdje voor Radio West, maar ik heb nog nooit zoveel geleerd over het medium als begin november. Op 6 november 1919 maakte Hanso Idzerda in Den Haag de allereerste radio-uitzending en dat jubileum vierden we in het Kurhaus met ‘Idzerda Day’.
Vooral de dagen daarvoor zat ik met mijn neus in de boter. Ik ben vol in het archief van Radio West en het persoonlijke archief van Tjeerd Spoor gedoken. Met honderden uren radio van lokale, regionale en landelijke radio en honderden foto’s van oude mengtafels en hele jonge presentatoren. Het leek wel een snoepwinkel, waarbij ik vooral veel radio kon luisteren van ‘voor mijn tijd’, met presentatoren als Frits Spits en Tom Blomberg in hun hoogtijdagen.
Die dj’s liepen op 6 november in het wild rond. Ook onze regionale radiohelden kwamen langs om herinneringen op te halen, zoals Ron Davids, Pieter Kuipers en Michiel Steenwinkel. Maar er waren vooral veel luisteraars, heel veel luisteraars. Ze konden met hun favoriete presentator op de foto, zelf radio leren maken en genieten van de verschillende optredens. Toen een aantal luisteraars zelfs met mij op de foto wilde, kon ik mijn geluk niet op natuurlijk.
Het absolute hoogtepunt was toch wel het afscheid van Leen Huisman. Hij nam na vele jaren afscheid van de zender. Door een haag van applaudisserende fans liep Leen door de zaal, waar hij bij het podium werd opgewacht door zijn favoriete big band Bill Baker. Het was echt een kippenvelmoment. Geef mij zo’n afscheid op m’n 88e.