Verslag van de Directie

Strategie


Vanaf juni 2019 werkt de redactie van Omroep West op basis van de nieuwe lange termijn strategie, waarbij de omroep zich steeds meer op online activiteiten richt, daarbij radio en televisie in hun kracht blijven benutten.
Een complexe transformatie voor een organisatie die van oudsher vrijwel uitsluitend op radio en televisie gericht is geweest. Daaraan gekoppeld is een redactionele benadering van het uitzendgebied op basis van thema’s die representatief zijn voor de uitzendregio. Dit laatste vanuit het besef dat (het noordelijk deel van) de provincie Zuid-Holland geen eigen specifieke identiteit of culturele kenmerken heeft, zoals bijvoorbeeld andere provincies als Friesland of Limburg wel hebben. De thema’s waarlangs de redactie georganiseerd wordt komen voort uit een studie die de Vrije Universiteit Amsterdam 2014 in opdracht van Omroep West en Rijnmond heeft uitgevoerd en daarin als representatief voor de provincie werden benoemd.
Journalistiek wordt er gewerkt op basis van de principes van constructieve journalistiek en vraag-gestuurde journalistiek. Daarmee wordt aangesloten op de omgevings- en belevingswereld van de burger en wordt in de berichtgeving de betekenis van gebeurtenissen zoveel mogelijk ook in een zinvolle context geplaatst. Naar verwachting zal dit traject medio 2021 volledig tot wasdom zijn gekomen.
Voor de financiering van deze transformatie zijn, voor zover dit niet uit de exploitatie bekostigd kon worden, extra middelen uit de reserve media aanbod (RMA) van de omroep ter beschikking gesteld. Uit de RMA is in 2019 een bedrag van 91.000 euro onttrokken.