TV West

Uitgelicht westdocs

In 2021 zijn er meer dan ooit documentaires te zien geweest in het programma Westdoc. Doordat de voetbalcompetities door de coronamaatregelen lange tijd niet door konden gaan, werd er op zaterdag én zondag een documentaire uitgezonden. Een greep uit de vele documentaires:
Westdoc: Haags Kind in de Tweede Wereldoorlog
Een documentaire waarin mensen uit de laatste nog in leven zijnde generatie die WOII heeft meegemaakt gemaakt hun verhaal doen over hun oorlog in Den Haag, gemaakt door Bart Grimbergen.
Negen ouderen die als kind de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, vertellen in deze tweedelige serie het verhaal van het verloop van de oorlog in Den Haag en hoe zij die beleefd hebben. Over hun ervaringen als kind in die moeilijke tijd, de angst en spanning die zij voelden bij zichzelf en ook bij hun ouders. Wat heeft de oorlog betekent voor de rest van hun leven?
De grote gebeurtenissen van de Den Haag in de Tweede Wereldoorlog oorlog komen in deze documentaire aan de orde, zoals de jodenvervolging, de gedwongen evacuatie uit de kustgebieden van veel Hagenaars, de bombardementen van geallieerden, de hongerwinter en de bevrijding met de enorme blijdschap die door de Hagenaar massaal gevoeld werd. Het verhaal wordt verteld door de laatste generatie die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt en is daarom een belangrijk tijdsdocument. De documentaire speelt zich af op herkenbare plekken in Den Haag.
Uitgestelde tijd….
Een documentaire over corona in onze regio gemaakt door Erik Kooijman.
Het is dus nog niet klaar, er kwam een tweede en een derde golf van Corona, van maatregelen, van onbegrip en van stilstand. Het leven gaat door, maar alles is uitgesteld. Alles is afgelast. De kersen op de taart zijn er niet. Het is voetbal zonder publiek. Het is feest thuis, en dat voelt eenzaam.
Het is een tijd van het lange wachten. “Blijf thuis!” hangt er nog steeds boven de snelwegen en tegelijkertijd worden de eerste files weer gemeld. We gaan langzaam weer een beetje normaal doen. Stap voor stap gaan we op weg, alleen weten we nog niet waar de finish ligt.
Uitgestelde tijd geeft een tijdsbeeld weer van de regio in coronatijd. Een moeilijke tijd maar ook gekenmerkt door steun en warmte met enorm veel mooie maatschappelijke initiatieven.
Helden van de kust
Een documentaire gemaakt door Elles de Bruin en het Haags Productiebedrijf, waarin de gepassioneerde vrijwilligers van de reddingsbrigades langs de Zuid-Hollandse stranden worden geportretteerd.
Het was een strandseizoen om nooit te vergeten. Vorig jaar werden in Nederland 250 zwemmers uit zee gered, dat waren er 200 meer dan het jaar ervoor. Overal aan de Nederlandse kust zijn reddingsbrigades die zich vol overgave toeleggen op het reddingswerk. Waar in andere landen deze lifeguards een salaris krijgen en beschouwd worden als nationale helden, zijn de Nederlandse strandwachten zonder uitzondering vrijwilligers. Wie zijn die mensen die elk vrij uurtje dat zij hebben doorbrengen op het strand om mensen te redden?
2020 was het jaar dat Nederland werd opgeschrikt door een record aantal reddingsacties, maar ook een record aantal verdrinkingen. De dood van vijf surfers en zwemmers in mei in Scheveningen was wereldnieuws. Ook 9 augustus was een zwarte dag, toen verdronken er vier zwemmers aan de Noordzeekust. Het werk van de vrijwilligers van de KNRM bestaat niet alleen uit waarschuwen en redden, maar ook uit het opsporen van zoekgeraakte kinderen, het verlenen van EHBO en het geven van zwemles.
De documentaire Helden van de kust portretteert de gepassioneerde vrijwilligers van de reddingsbrigades langs de Zuid Hollandse stranden, waar zich twee van de grootste badplaatsen van Nederland bevinden, Scheveningen en Noordwijk. Maar er zijn ook kleine badplaatsen, zoals Monster, waar strandwachten minstens even enthousiast hun werk doen.
De documentaire volgt de Zuid Hollandse lifeguards een zomer lang. Hun gepassioneerde en soms emotionele verhalen in een prachtige film gepresenteerd door Elles de Bruin.