Verslag van de Directie

Organisatie

Stichting Regionale Omroep West (SROW) kent een toezichthoudend orgaan in de vorm van een Raad van Toezicht(RvT). De bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de RvT zijn vastgelegd in de statuten, het reglement Raad van Toezicht, het directiereglement en waar van toepassing in het redactiestatuut.
De RvT van Omroep West bestaat uit maximaal vijf en op dit moment vier leden. Voorzitter is mr. H.J.A. (Harro) Knijff en de overige leden zijn mevrouw K. (Kim) Smit, A.D (Bert) Bakker en J.C. (John) Simons.
Het bestuur van Omroep West wordt gevormd door een statutair directeur, de heer J.W.H (Henk) Lemckert die medio 2021 de heer Ing. J.G. (Gerard) Milo is opgevolgd in verband met diens pensionering.
Hoofdredacteur is de heer drs. H.F. (Henk) Ruijl. De omroep kent verder de afdelingen Financiën, Personeelszaken, Techniek, Verkoop en Marketing & Communicatie. Naast genoemde afdelingen kent Omroep West natuurlijk een Ondernemingsraad en een Redactieraad.
Het management wordt gevormd door de directie en de hoofden van de andere afdelingen. De journalistieke onafhankelijkheid is geregeld in een redactiestatuut. Conform artikel 2 van de Wet op de Ondernemingsraden(WOR) heeft Omroep West een Ondernemingsraad ingesteld. Deze bestaat uit zeven personen en is samengesteld vanuit diverse geledingen van het bedrijf.
De Redactieraad bestaat uit een vijftal verkozen redactiemedewerkers en heeft als taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van de hoofdredactie over alle wezenlijke aangelegenheden die van belang zijn voor het functioneren van de redactie, voor zover zij niet in de bevoegdheden treden van de Ondernemingsraad. De Regionale Mediaraad (RMR) bestaat uit tien leden en een onafhankelijk voorzitter en voert vanuit de Mediawet en de statuten opgedragen taken en verantwoordelijkheden uit. Die taken omvatten primair de vaststelling, evaluatie en toetsing op de uitvoering van het jaarlijkse programma- en media-aanbod. Sinds 2014 wordt Omroep West via het Commissariaat voor de Media door het Ministerie van OCW gefinancierd.
Coronacrisis
Helaas stond ook 2021 voor het overgrote deel in het teken van de coronapandemie. Vanwege lockdowns, avondklokken en het gevaar op besmettingen heeft een groot deel van de medewerkers van Omroep West vanuit huis gewerkt. Alleen medewerkers die diensten moesten vervullen die niet vanuit huis konden worden gedaan waren welkom aan de Laan van ’s-Gravenmade. Een hele lastige manier van werken maar het verdient een groot compliment aan iedereen dat Omroep West daarin toch is geslaagd. Juist in deze lastige tijden is het zaak om als publiek journalistiek medium optimaal te blijven functioneren. Omroep West is ook tijdens de coronacrisis een betrouwbare bron van informatie geweest en zo hoort het ook!
De collega’s van de afdeling verkoop hebben hun uiterste best gedaan om klanten bij te staan waar mogelijk in een tijd waarin het voor ondernemers uiterst moeilijk was om positief te blijven. Juist die persoonlijke aanpak heeft ervoor gezorgd dat ondernemers maatwerk kon worden geboden en dat de reclamezendtijd behoorlijk op peil is gebleven.