Verslag van de Directie

Samenwerkingen

RPO
Vanaf 2017 kennen de dertien regionale publieke omroepen de Regionale Publieke Omroep (RPO) als in de Mediawet verankerd zelfstandig bestuursorgaan. De RPO is belast met de coördinatie en het bevorderen van activiteiten van de regionale omroepen. In dat kader coördineert en faciliteert de RPO zaken als het concessiebeleidsplan, begrotingen, cao-onderhandelingen en regelgeving.

In 2021 hebben de regionale omroepen een verdiepingsslag gemaakt van het concessiebeleidsplan ‘Liefde voor de Regio’ dat tot eind 2025 loopt.
Omroep West werkt met negen andere omroepen samen in Regiogroei. Binnen dit samenwerkingsverband is in 2021 een volledig nieuwe online-omgeving gebouwd. Alle aangesloten omroepen hebben een nieuwe website en nieuwe app’s. Deze worden in 2022 verder doorontwikkeld waarbij personalisatie voorop zal staan. De gebruiker staat immers altijd centraal.
NOS
De samenwerking tussen Omroep West en de NOS is nog altijd heel succesvol. Op dagelijkse basis worden berichten en video gedeeld ten behoeve van online en televisie. Het publiek is hier de grote winnaar. Vanaf begin 2021 maken de NOS en de regionale omroepen van maandag tot en met vrijdag op het landelijke televisiekanaal NPO2 een gezamenlijk NOS-Journaal Regio.

De kijkcijfers tonen aan dat het publiek dit weet te waarderen. De dertien regionale omroepen en de NOS zijn momenteel in gesprek om de huidige samenwerking nog verder te intensiveren. De verwachting is dat dit in 2022 verder wordt uitgewerkt.
Lokale omroepen
De samenwerking met de lokale omroepen in Zuid-Holland is voor Omroep West net zo belangrijk als de samenwerking met de NOS. Het Regionaal Nieuws Netwerk (RNN) waarin de samenwerking tussen Omroep West en de lokale omroepen is geregeld floreert als nooit te voren.

Een nieuw project waarbij landelijk zo’n 70 lokale journalisten zijn aangetrokken maakt dat de lokale omroepen extra mensen kunnen inzetten bij het uitvoeren van hun belangrijke taak. Het is mooi om te zien dat de uitwisseling van nieuws tussen lokale omroepen en Omroep West nog altijd groeit. De wens is om de banden ook in de komende jaren nog verder aan te halen.
Omroep West heeft een speciale relatie met de lokale omroep van Den Haag. De Stichting Stadsomroep Den Haag (Den Haag FM) is gehuisvest op de locatie van Omroep West aan de Laan van ’s-Gravenmade. Den Haag FM kent echter een eigen bestuur, Raad van Toezicht en Programmabeleidsbepalend orgaan (PBO) waar verantwoording aan afgelegd wordt. Ook FunX, de jongerenomroep voor de vier grote steden in Nederland is deels gehuisvest op de locatie van Omroep West.