Verslag van de Raad van Toezicht 2021

Het jaar 2021 stond net als het jaar ervoor vrijwel volledig in het teken van de coronapandemie. Waar we dachten dat we in 2020 het ergste hadden gehad bleek dat helaas niet het geval. Ondanks een aarzelende start met het aanbieden van vaccinaties werd eind januari zelfs een avondklok in het leven geroepen om het aantal besmettingen en daarmee de druk op de zorg in de hand te houden. Een ingrijpende maatregel die een enorme impact heeft gehad op de Nederlandse bevolking.

Voor Omroep West brak hierdoor een bijzondere periode aan. Medewerkers moesten op pad met schriftelijke verklaringen dat ze aan het werk waren en zich derhalve op straat mochten bevinden. De Raad van Toezicht spreekt haar waardering uit dat het de medewerkers van Omroep West gelukt is om zich onder deze lastige omstandigheden van hun beste kant te laten zien.
Onafhankelijke nieuwsvoorziening is in een tijd van crisis belangrijker dan ooit. De Raad heeft zich een goed beeld kunnen vormen van het functioneren van de organisatie, zowel over de journalistieke output als over de interne bedrijfsvoering. Het is goed om te kunnen constateren dat de implementatie van de nieuwe missie en visie ondanks corona is voortgezet. In december heeft de Raad een voorstel van de directie overgenomen om een nieuw huurcontract aan te gaan aan de Laan van ’s-Gravenmade en daarmee een verbouwing in gang te zetten. De Raad is benieuwd naar de plannen en hoe die gaan bijdragen aan het versterken van de nieuwe manier van (thuis)werken en een moderne onderlinge cultuur van samenwerken.
Per 1 juni heeft de Raad met genoegen Henk Lemckert verwelkomd als nieuwe directeur/bestuurder. Hij is een bestuurder met veel ervaring in de omroepwereld en we zijn ervan overtuigd dat hij Omroep West samen met alle medewerkers verder kan ontwikkelen richting de toekomst. Die toekomst zal zich grotendeels afspelen op het online-domein. Daarnaast zal Lemckert de organisatie meer dan nu het geval is openstellen naar buiten toe. Omroep West wil verbinden, iets wat hard nodig is in deze onzekere tijden. Henk Lemckert is Gerard Milo opgevolgd die per 1 september met pensioen is. Ondanks de beperkingen door corona heeft Gerard Milo het afscheid gekregen dat hem toekomt na vele jaren leiding te hebben gegeven aan Omroep West.
De Raad van Toezicht spreekt haar waardering uit voor de wijze waarop de medewerkers van Omroep West hebben bijgedragen aan het succes van de omroep. Dit maakt dat wij ons werk met veel genoegen hebben kunnen uitvoeren.
Harro Knijff
Voorzitter Raad van Toezicht Stichting Regionale Omroep West