Verslag van de Directie

Strategie


Met het ConcessieBeleidsPlan (CBP) ‘Liefde voor de regio’ als kader en uitgangspunt voor onze strategische visie willen we als regionale publieke omroep in onze operationele vertaling recht doen aan de kansen die elk kanaal biedt bij het maken van verhalen die ons publiek raken. We streven naar een maximale opbrengst per kanaal in ons uitzendgebied. Voor het komend jaar blijven we hier op inzetten.
Omroep West streeft naar regionale- en lokale verankering op basis van constructieve journalistiek. Hierbij kiezen we voor story first en zijn online en sociale media onze belangrijkste kanalen zonder overigens radio en televisie te vergeten. Omroep West wil in Zuid-Holland een belangrijk platform zijn van vrij toegankelijke objectieve publicaties in nauwe samenwerking met de lokale omroepen in ons gebied en de NOS.
De coronacrisis en dan vooral de verspreiding van nepnieuws hebben in de afgelopen jaren het belang van objectieve en onafhankelijke journalistieke nog maar weer eens bewezen. Omroep West is tijdens de crisis een belangrijke bron van informatie geweest voor mensen die op zoek waren naar de feiten.
Behalve de dagelijkse nieuwsproductie is ook de verbindende rol van Omroep West belangrijk in onze strategie. Als regionale publieke omroep wil Omroep West mensen bij elkaar brengen. Dat gebeurt onder meer door het omarmen van diverse evenementen, het organiseren van open dagen en het bijdragen aan een betere samenleving. Een mooi voorbeeld hiervan is de actie Sintvoorieder1 waarbij in 2022 ruim 47-duizend cadeaus werden ingezameld voor kinderen die opgroeien in armoede.