Verslag van de Raad van Toezicht 2022

De eerste maanden van 2022 stonden nog volledig in het teken van de coronapandemie. Gelukkig werden in maart belangrijke versoepelingen van kracht en uiteindelijk zijn we momenteel weer terug naar een normale samenleving. Een samenleving die overigens na de pandemie te maken kreeg met een oorlog op het eigen continent met een energiecrisis en hoge inflatie als gevolg.

Met het afbouwen van de coronamaatregelen heeft Omroep West, in overleg met de ondernemingsraad, een thuiswerkbeleid geïntroduceerd. De eerste resultaten zijn bemoedigend en het management houdt goed in de gaten of de verhouding tussen thuiswerken en aanwezig zijn bij de omroep in balans is. Een creatief bedrijf als Omroep West gedijt natuurlijk het beste wanneer medewerkers elkaar met regelmaat fysiek ontmoeten om ideeën uit te wisselen. Ook de toekomstige verbouwing moet bijdragen aan een klimaat waarin het creatieve proces maximaal succesvol kan zijn. De Raad van Toezicht is nauw betrokken bij de plannen en ziet er, samen met de directie, op toe dat de verbouwing en de bijbehorende kosten passend zijn en blijven bij het karakter van een publieke omroep.
Omroep West heeft ook in 2022 werk gemaakt van het verstevigen van de samenwerking met de NOS en met de lokale omroepen in het Noorden van de provincie Zuid-Holland. De Raad van Toezicht juicht dit toe. Het verstevigen van de drie publieke lagen van de journalistiek in Nederland (landelijk, regionaal en lokaal) is van groot belang om een objectieve informatievoorziening aan de burgers te garanderen. Inmiddels is het ook mogelijk om bevolkingsgroepen die de Nederlandse taal niet machtig zijn te bereiken door middel van een vertaalmodule op de website en app van Omroep West.
Omroep West speelt tot tevredenheid van de Raad van Toezicht ook vaak een verbindende rol in de samenleving. In 2022 is het publiek massaal afgekomen op de eerste open dag sinds lange tijd en heeft in samenwerking met de lokale omroepen een Sinterklaasactie voor kinderen in armoede vele tienduizenden cadeaus opgeleverd. Ook dat is de kracht van een publieke regionale omroep.
De Raad van Toezicht heeft in het afgelopen jaar vijf keer vergaderd. De belangrijkste onderwerpen van gesprek waren het risicomanagement van de organisatie, de aanstaande verbouwing en de positie van Omroep West in het medialandschap. De Raad spreekt haar waardering uit voor de manier waarop alle medewerkers van Omroep West hebben bijgedragen aan het succes van de omroep. Dit maakt dat wij ook dit jaar ons werk weer met veel genoegen hebben kunnen uitvoeren.
Harro Knijff
Voorzitter Raad van Toezicht Omroep West