Publiek journalistiek huis

Als Omroep West deden we zo in 2022 maar al te graag mee in wat we voor later structureel beogen: het publiek journalistiek huis, waarin de samenwerking tussen de drie omroeplagen landelijk, regionaal en lokaal wordt uitgebouwd. De gemeenteraadsverkiezingen in 2022 boden al evenzeer een mogelijkheid de samenwerking op te zoeken. Dat leidde onder meer bij Omroep West en de betreffende lokale omroep tot ‘de dag van’, waarin steeds een deel van het uitzendgebied centraal stond, met dank aan lokaal en regionaal samen.
In de samenwerking met de NOS zoeken we nu niet alleen de uitwisseling van verhalen aan de achterkant van het journalistiek proces op, maar intensiveren we op de journalistieke samenwerking aan de voorkant. Door agenda’s uit te wisselen en onder meer in verhalen een-op-een verslaggevers van regionale en landelijke omroep aan elkaar te koppelen. In 2022 voegden we het NOS Nieuws van de Week voor laaggeletterden, door de NOS gemaakt, toe aan het televisiekanaal van Omroep West, om op die manier het bereik van het programma te vergroten en het voor de regionale kijkers eenvoudiger maken hiervan kennis te nemen. Andere regionale omroepen zijn inmiddels gevolgd.