Verslag van de Redactie

Landschap


Het medialandschap verandert in hoog tempo. Traditionele media als radio en televisie staan onder druk, maar spreken nog altijd een belangrijk (gemiddeld wat ouder) publiek aan. De invloed van internet wordt steeds groter; voor veel mensen is wat er op online en sociale kanalen te vinden is hun eerste, belangrijkste en soms zelfs enige nieuwsbron.
Kapitaalkrachtige mediabedrijven als Google en Facebook, commerciële organisaties, hebben enorme invloed op wat je als regionale publieke omroep doet. Zij bepalen voor een flink deel hoe je publiek het online en sociale nieuws persoonlijk op maat gesneden tot zich krijgt. De wereld ligt voor iedereen binnen handbereik, maar tegelijkertijd zijn nepnieuws en stemmingmakerij fenomenen die de discussie vertroebelen en die het moeilijk maken om de waarheid te onderscheiden.
Het betekent voor Omroep West dat we in 2017 een nieuw antwoord moesten formuleren op de vraag welke content we op welke platforms en op welke manier moeten uitserveren. En waarom. Daarbij lijkt het onwaarschijnlijk dat de traditionele kanalen tv en radio hebben afgedaan, integendeel: bijvoorbeeld juist heel goede, sterk inhoudelijke video-content lijkt aan een opmars bezig. Ook op tv. Het vergde, zeker waar het de consumptie van nieuws betreft, een heroriëntatie op wat we als redactie doen. De omroep heeft hierbij een vooruitgeschoven positie, als publiek regionaal medium dat op alle mogelijke manieren haar publiek moet blijven informeren. Met een focus op nieuws, sport, cultuur en evenementen.
Vanuit deze wetenschap zette Omroep West ook in 2017 vol in op de traditionele kanalen. Op televisie betekent dat dagelijks een vol uur televisie, verdeeld in een blok nieuws en een blok met gevarieerde programma’s. Dat zijn documentaires, evenementenverslagen, maar ook series als Van de Kaart en discussieprogramma’s als FRITS!. Omroep West heeft in 2017 een stap terug gedaan door op tv de ochtenduitzendingen van het nieuws te schrappen.
Op radio was en is er doordeweeks tussen 6-9 uur, 16-19 uur en op alle halve en hele uren de focus op nieuws. Tussen 9-16 uur, in de weekeinden en ’s avonds na 19 uur maakten wij varia-radio-programma’s die juist de focus hebben op ‘verbinden’ en ‘betrokken-zijn’.
Aan tafel bij Frits Huffnagel: Pia Douwes, Charlie Aptroot en Rick Felderhof.
Tegelijkertijd heeft internet bij Omroep West dezelfde primaire functies als radio en televisie. De mogelijkheden van het interactieve medium voor discussie en weerwoord -en dus inbreng van het publiek- zijn een duidelijke plus. In 2017 was Omroep West de eerste omroep die het publiek rechtstreeks betrekt bij de redactievergaderingen: iedere vrijdag kon en kan het publiek via de Facebook Live-vergadering onderwerpen aandragen en meepraten.