Verslag van de Redactie

Online en sociale media


Omroepwest.nl en de app voor mobiel en tablet zijn 10,5% gegroeid in 2017. De website van Omroep West heeft in 2017 ruim 8,8 miljoen bezoekers gehad die 42 miljoen pagina’s bekeken. De Omroep West app werd 32 miljoen keer bezocht waarbij 142 miljoen schermen werden geraadpleegd.
Onderstaand een overzicht van de leeftijdsgroepen die Omroep West online hebben bezocht.
Bron: Google analytics
Sociale media bij Omroep West: facts & figures 2017
Anno 2017 zijn sociale media niet meer weg te denken uit het medialandschap. Dat geldt niet in de minste plaats voor Omroep West. Op Facebook zagen 209.991 mensen per dag onze berichten voorbij komen. De best scorende post bereikte bijna 4 miljoen personen. Ook op Twitter en Instagram timmerde Omroep West flink aan de weg en groeiden we met respectievelijk 27% en 44%. De video’s op ons YouTube-kanaal werden in 2017 15 miljoen minuten bekeken.
Facebook
Op Facebook hadden wij eind 2017 62.032 volgers (een stijging van 32% ten opzichte van eind 2016). Na de introductie van een wekelijkse Facebookvergadering, waarbij het publiek van Omroep West live mee kan vergaderen, zijn wij in 2017 begonnen met een nieuwe vorm om vraaggestuurde journalistiek te implementeren: in de vorm van een Q&A Live (vraag en antwoord-interview voor en door kijkers) op Facebook. De eerste Q&A was met de vertrekkende burgemeester van het Westland, Sjaak van der Tak. De vragen vanuit het publiek kwamen niet alleen binnen via de livestream, maar konden ook al vooraf via diverse kanalen bij de redactie worden aangedragen. Omroep West op Facebook.
Twitter
Twitter is een belangrijk informatiekanaal voor het actuele nieuws van Omroep West. Het aantal volgers was eind 2017 met 28% naar 129.584 gegroeid. De nieuwsberichten worden automatisch geplaatst op het Twitteraccount, maandelijks worden de berichten ruim 4 miljoen keer gezien. De interactieratio ligt gemiddeld per maand op 2,5%. Omroep West op Twitter.
Instagram
Omroep West is sinds 2017 een stuk zichtbaarder op Instagram: het aantal volgers is met 44% gestegen. Dagelijks geven wij vijf tot acht keer een nieuwsupdate via Instagram Stories. Vanuit Stories kunnen gebruikers doorklikken naar onze site. Ook gebruiken we hierin af en toe polls en zorgen wij ervoor dat het nieuws door middel van een locatietag verspreid wordt bij mensen die ons niet volgen. Omroep West op Instagram.
YouTube
In 2017 is het aantal minuten dat ons YouTube-kanaal werd bekeken gestegen met 46,3% ten opzichte van het jaar ervoor. Het beter inrichten van het kanaal en het rubriceren van video’s staat hoog op de prioriteitenlijst voor 2018. Youtubekanaal van Omroep West
Betrokken publiek is belangrijk
Een loyaal en betrokken publiek vinden, binden en activeren (lees: de radio en televisie aanzetten) is eigenlijk de belangrijkste doelstelling van de inzet van onze sociale mediakanalen. Een gegeven dat de betrokkenheid van je publiek aangeeft is de engagementratio: het percentage van bereikte personen dat op de post klikt, deelt, liket of reageert. In 2017 deed 9% van alle mensen die op Facebook een post van ons voorbij zag komen ‘iets’ met het bericht. Dat is ruim boven de gemiddeld 5% van andere bedrijven.
Verhalen die beroeren
Wij zijn verhalenvertellers. Een aandachtsgebied voor 2017 was om op sociale media nóg betere verhalen te vertellen en minder te zenden. Het ‘plat’ aanjagen van evenementen, televisie- en radioprogramma’s werkt niet op sociale media.
Een overzicht van de top-3 best scorende verhalen op Facebook:
Contentverrijking
Onze verhalen op Facebook zijn altijd ondertiteld (want 85% van de gebruikers heeft het geluid uit) en voorzien van een Westlogo. Daarnaast zorgen wij er met een standaardvormgeving voor dat een verhaal in de juiste context wordt verteld. Bij Omroep West heeft aandacht voor contentverrijking gezorgd voor een verdieping van onze content en een vergroting van ons bereik. Een goed voorbeeld van een verhaal met contentverrijking was de post over de lerarenstaking (begin oktober 2017) die 1,5 miljoen mensen bereikte.
Webcare
Webcare is zeer belangrijk om een betrokken publiek creëren, daarom had webcare in 2017 een hoge prioriteit. Met webcare bereik je veel: één ambassadeur (volger) heeft gemiddeld 200 vrienden. De extra aandacht voor webcare heeft ons geen windeieren gelegd: diverse items werden door onze volgers aangedragen, zoals het onderwerp van 10.000 bijen bij de tramtunnel, halte Haagse Markt. Het onderwerp werd op meerdere kanalen gebruikt
En ook dit idee voor een item over een karaoketaxi werd via webcare aangedragen.