Aandachtspunten conform artikel 5.6 van de Beleidsregels van het Commissariaat voor de Media

Omroep West kent een toezichthoudend orgaan in de vorm van een Raad van Toezicht (RvT). De bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de RvT van Omroep West zijn vastgelegd in de statuten van de omroep, het reglement van de Raad van Toezicht, het directiereglement en waar van toepassing in het redactiestatuut.

De Raad van Toezicht van Omroep West bestaat uit maximaal vijf en momenteel vier leden. Binnen de Raad bestaat naast algemene management- en toezichthoudende deskundigheid, specifieke juridische deskundigheid, financiële deskundigheid, kennis van governance en risicobeheersing, media-deskundigheid en kennis op het gebied van digitalisering.
De Raad van Toezicht vergaderde vijf maal regulier in 2021, leden van de raad woonden bovendien één keer een overlegvergadering (art. 24 WOR) met de ondernemingsraad bij. Ook heeft de Raad in december een uitgebreide zelfevaluatie gehouden. Naast de reguliere vergadering is de Raad ook enkele malen bijeengekomen in verband met het selectieproces voor de nieuwe bestuurder.
Schema zittingstermijnen RvT Omroep West
Risicomanagement
Het risicomanagement van de organisatie is een terugkerend onderwerp voor directie en management van Omroep West. De controle op de effectiviteit komt jaarlijks aan de orde bij de bespreking van de jaarrekening en de managementletter van de accountant. Specifieke aandachtspunten daaruit worden in de reguliere vergaderingen van de RvT met de bestuurder besproken en eventuele maatregelen daaruit volgend geëvalueerd. De Raad heeft geconstateerd dat het bestuur en managementteam in 2021 opnieuw voortgang hebben geboekt bij het verder inbedden van risicobeheersing in de bedrijfsvoering van de omroep.
Redactiestatuut
De omroep kent een redactiestatuut waarin de scheiding van verantwoordelijkheden tussen bestuurder en hoofdredacteur is geregeld en de journalistieke onafhankelijkheid van de redactie is gewaarborgd. Verder kent de omroep een door de Raad van Toezicht benoemde Regionale Mediaraad (RMR) representatief voor de verschillende maatschappelijke, culturele en levensbeschouwelijke stromingen in het verzorgingsgebied. De RMR doet jaarlijks schriftelijk verslag van haar werkzaamheden.
Wet Normering Topinkomens
Omroep West hanteert de WNT als kader en norm bij de beloning van bestuurder en toezichthouders.
Jaarrekening
De bestuurder van de omroep legt jaarlijks verantwoording af over het gevoerde beleid in een bestuursverslag als onderdeel van de jaarrekening, waarin ook de financiële verantwoording is opgenomen. Een uittreksel hiervan wordt gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Op de website van de omroep wordt jaarlijks na vaststelling van de jaarrekening een interactief publieksverslag gepubliceerd met daarin de belangrijkste punten uit het bestuursverslag van de jaarrekening, een toelichting van de Raad van Toezicht, een sociaal jaarverslag en een verslag van de Ondernemingsraad, het verslag van de RMR en een uitgebreide verslaglegging van de belangrijkste redactionele activiteiten.