Verslag van de Regionale Mediaraad

De werkwijze van de RMR


De RMR hanteerde in 2021 de volgende werkwijze om tot vaststelling van het media-aanbodbeleid te komen. Rondom de start van het jaar krijgt de RMR het programmajaarplan van de omroep. Vervolgens levert de hoofdredacteur van Omroep West een verhaal ter beoordeling aan. De RMR beoordeelt het verhaal op alle media-aanbodk analen aan de hand van vijf criteria, hieronder in vogelvlucht weergegeven (de vijf criteria werden eerder in het Publieksverslag van 2020 uitgebreid toegelicht).
  1. Actualiteit: heeft het actualiteitswaarde op meerdere vlakken, zoals nieuwswaarde, actualiteit binnen doelgroepen en wordt er aan duiding gedaan?
  2. Regio: is er binding met de regio?
  3. Impact: uitgaande van ‘story first’, beroeren, prikkelen, raken de verhalen?
  4. Onafhankelijk: is het verhaal los van commerciële invloeden, overheidsinvloeden en/of belanghebbenden?
  5. Diversiteit: is er in de verhalen een afspiegeling van de bevolking, diversiteit in media-aanbod en diversiteit aan mensen?
  6. Actualiteit: heeft het actualiteitswaarde op meerdere vlakken, zoals nieuwswaarde, actualiteit binnen doelgroepen en wordt er aan duiding gedaan?
  7. Regio: is er binding met de regio?
  8. Impact: uitgaande van ‘story first’, beroeren, prikkelen, raken de verhalen?
  9. Onafhankelijk: is het verhaal los van commerciële invloeden, overheidsinvloeden en/of belanghebbenden?
  10. Diversiteit: is er in de verhalen een afspiegeling van de bevolking, diversiteit in media-aanbod en diversiteit aan mensen?

Binnen de RMR is een werkgroep actief die alle voorbereidingen treft voor de beoordelingen en de besprekingen tijdens de vergadering. Daarbij dankbaar gebruik makend van de uitmuntende aanlevering van de verhalen door de hoofdredacteur, via links van alle media-uitingen per aanbodkanaal.