Vooruitblikken naar 2023

Vooruitblikkend: in de bekostigingsaanvraag B2023 staan we uitvoerig stil bij wat we aan samenwerking-in-drie-lagen doen: landelijk-regionaal-lokaal. De inzet van de redactie voor deze samenwerking zal in 2023 onverminderd zijn. Sterker: we voorzien een uitbreiding door de introductie van Bureau Lokaal, dat is een manier waarop we meer verhalen van de lokale omroepen aan ons regionale publiek kunnen uitserveren, en de samenwerking verstevigen. Dit zal in de loop van 2023 z’n beslag krijgen. Kern is: nauw contact hebben met de lokale omroepen en verhalen verwerken die zij maken, zodat deze meer en beter vertaald terug zijn te vinden op onze eigen kanalen en alle verwijzingen naar die eigen kanalen. Denk aan hoe Bureau Regio dat nu doet bij de NOS namens de regionale omroepen. De nadere uitwerking hiervan heeft plaats in 2023. Het trainingsprogramma onder de naam ‘West Academy’, waarin we ook collega’s van de lokale omroepen, opleiden blijft in stand.
Het jaar 2023 is formeel het laatste jaar waarin we subsidie krijgen van OCW voor ons Regionaal Nieuws Netwerk, het project dat -als project- medio 2024 eindigt (in het laatste halfjaar was in de subsidie-aanvraag en -toekenning geen toelage meer voorzien). Het betekent dat we in 2023 de projectdoelstelling hebben te evalueren - waarbij reeds aangetekend dat we (als beoogd) de lokale samenwerking in ons DNA hebben opgenomen, in 2023 zelfs Bureau Lokaal toevoegen en vanaf 2024 alle inzet op ‘lokale samenwerking’ voor eigen rekening willen gaan nemen.
De projectdoelstellingen zijn geformuleerd als:
  • De journalistiek in de regio duurzaam versterken;
  • Het medio-aanbod in de regio duurzaam inhoudelijk versterken;
  • Doelmatigheid van mediapartijen in Zuid-Holland Noord vergroten.

Concreet vertaald als doelstellingen voor 2023:
  • Continueren en verstevigen van bestaande samenwerkingen, uitbouw tot 36 uur/week bezetting bij belangrijkste partners;
  • Samenwerking in Leidschendam-Voorburg plus Zoetermeer is gerealiseerd en wordt in stand gehouden;
  • Continueren aansturing;
  • Continueren training basisjournalistiek en het geven van masterclasses;
  • Gezamenlijke aanpak verkiezingen Provincie en Waterschappen.

En, uiteraard, in 2023 doen we met elkaar opnieuw Sintvoorieder1 – als prima uithangbord van het Regionaal Nieuws Netwerk. Nu al een mooi sluitstuk te noemen, straks aan het einde van dit OCW-traject.