Verslag van de Redactie

Subsidieverantwoording OCW - Samenwerking

De meeste lokale omroepen in het RNN-project zijn de afgelopen jaren steeds professioneler geworden. Dat komt mede door RNN, maar heeft vooral een vlucht genomen dankzij de subsidieverlening via het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ), waarbij lokale omroepen die een streekomroep (willen) vormen een financiële impuls krijgen van 250.000 euro op jaarbasis als ze voldoen aan zoveel mogelijk criteria die door het stimuleringsfonds worden gesteld.
Bij planbare verhalen, zoals rondom evenementen, is het makkelijk samenwerken tussen Omroep West en de lokale omroepen. Van tevoren kunnen er duidelijke afspraken worden gemaakt en zijn de verwachtingen helder. Na de vele jaren van samenwerken weet je per slot van rekening ook wat je aan elkaar hebt.
Bij nieuwsgebeurtenissen is dat al snel lastiger. Maar ook daarin hebben enkele lokale omroepen absoluut bewezen dat zij een volwaardige partner zijn van Omroep West. Denk aan het treinongeluk bij Voorschoten in april 2023 waarbij een kraanmachinist om het leven kwam: daar deden collega’s van de Bollenstreek Omroep en Sleutelstad live verslag van de gevolgen. Ook bij een fatale steekpartij bij De Bakkerij in Leiden in juli 2023 werkten we samen met Sleutelstad. Twee verslaggevers van Sleutelstad voorzagen ons van foto’s en video’s. Omdat wij bij beide nieuwsgebeurtenissen van het begin af aan samenwerkten, bleven we dat ook doen in de nasleep van de incidenten.
Ook werkten we meer aan de voorkant samen, dus: verhalen samen maken en samen de publicatie bepalen. Denk hierbij aan het interview met demissionair minister-president Mark Rutte bij stadsomroep Den Haag FM. Het interview was op de radio bij Den Haag FM, Omroep West zette er een camera bij. De unieke beelden, waarin Rutte onder andere zei dat hij graag secretaris-generaal van de NAVO wilde worden, gingen de wereld over.
Verder maakten we met de zes lokale omroepen samen een verhaal over Oekraïense vluchtelingen, die in februari een jaar in Nederland woonachtig zijn. We gaven de vluchtelingen een gezicht door middel van zes portretten, alle zes samenwerkende lokale omroepen maakten één portret. Bij Omroep West werd het gepubliceerd in één verhaal, de lokale omroepen publiceerden alleen het portret over de Oekraïense vluchteling die in hun gebied woonachtig is.
Maar we onderzochten ook samen met WOS, Sleutelstad en RTV Gouwestad op welke plekken in de regio het drukker op de weg was geworden na de coronaperiode. De uitkomsten bundelden we in een online artikel op Omroep West, de lokale omroepen konden het verhaal zelf toespitsen op hun eigen regio.
Sintvoorieder1
De actie die verschillende omroepen voerden om cadeaus in te zamelen voor Stichting Sintvoorieder1 heeft in totaal 88.283 cadeaus opgeleverd. Een recordscore! Van 20 tot en met 24 november werkten in totaal twaalf omroepen uit de regio samen voor de actie Sintvoorieder1. Het doel was 50.000 cadeaus in te zamelen voor kinderen die anders geen cadeau met Sinterklaas krijgen. In totaal werden 88.283 cadeaus gedoneerd. Vorig jaar waren dat 47.559 geschenken. Nadat Den Haag FM al enkele jaren actievoerde voor Stichting Sintvoorieder1, werd de inzameling in 2022 door de regionale omroep Omroep West breder uitgerold naar de al bestaande samenwerking met verschillende lokale radiostations in de regio. In 2023 sloten nog meer lokale omroepen zich aan waardoor in totaal twaalf omroepen de krachten bundelden: Sleutelstad, BO, Studio Alphen, Omroep Delft, Midvliet, RTV Krimpenerwaard, RTV Katwijk, RTV Gouwestad, ZFM en Feel Good Radio voerden samen met Den Haag FM en Radio West actie.
Begin 2024 werd deze actie genomineerd voor een Regiohelden Award in de categorie ‘De Verbinder’. De Regiohelden Awards worden uitgereikt tijdens het ‘Regiohelden! Festival’, een jaarlijks journalistiek festival georganiseerd door alle publieke regionale omroepen.
Rake Vragen
Zou een anticonceptiepil de meeuwenoverlast kunnen bestrijden? Waarom zijn er zo weinig openbare toiletten in Den Haag en waarom zijn ze zo slecht toegankelijk voor mensen met een beperking? Hoe werkt een scanauto als parkeercontrole? En wat doen die boutjes in de kerkmuur van de Maria van Jessekerk in Delft? Het zijn vragen van volgers van Omroep West die zijn ingestuurd voor de rubriek Rake Vragen. De vragen van het publiek zijn vervolgens uitgezocht door een redacteur van Omroep West, die er een verhaal voor alle kanalen voor heeft gemaakt. Deze rubriek werkt met een Hearken-module: de Amerikaanse start-up Hearken is een module gericht op het vergaren van vragen die leven bij het publiek, met als doel die ook in samenwerking met het publiek te beantwoorden.
Interactie
In 2023 was er ook een redacteur Interactie bij Omroep West actief. Deze redacteur werkte ook via de Hearken-module: vragen die leven en verhalen die spelen bij het publiek op online werden vertaald naar verhaalideeën en besproken tijdens de dagelijkse redactievergadering. Dankzij de input van deze redacteur kon goed worden ingespeeld op de nieuwsbehoeften van ons publiek. Inmiddels is deze manier van werken geïncorporeerd in de werkzaamheden van de socialredacteuren bij Omroep West, maar ook bij andere collega’s van de onlineredactie.