Verslag van de Regionale Mediaraad

De werkwijze van de RMR


Onze werkwijze, wederom een stukje aangescherpt, voorziet in beoordelingen op alle mediakanalen door leden van de mediaraad die voorkeuren hebben voor specifieke kanalen, of juist bepaalde kanalen meer willen leren kennen.
De RMR hanteerde in 2023 de volgende werkwijze om tot vaststelling van het media-aanbodbeleid te komen. Rondom de start van het jaar krijgt de RMR het programmajaarplan van de omroep. Vervolgens levert de hoofdredacteur van Omroep West ‘verhalen’ ter beoordeling aan, of kiest de mediaraad zelf een verhaal. De RMR beoordeelt het verhaal op alle media-aanbodkanalen aan de hand van vijf criteria, hieronder in vogelvlucht weergegeven:
  1. Actualiteit: heeft het actualiteitswaarde op meerdere vlakken, zoals nieuwswaarde, actualiteit binnen doelgroepen en wordt er aan duiding gedaan?
  2. Regio: is er binding met de regio?
  3. Impact: uitgaande van ‘story first’, beroeren, prikkelen, raken de verhalen?
  4. Onafhankelijk: is het verhaal los van commerciële invloeden, overheidsinvloeden en/of belanghebbenden?
  5. Diversiteit: is er in de verhalen een afspiegeling van de bevolking, diversiteit in media-aanbod en diversiteit aan mensen?

Bovenstaande vijf criteria zijn in het Publieksverslag 2020 uitgebreid aan bod gekomen.