Verslag van de Regionale Mediaraad

Samenstelling en werkgroep

Binnen de RMR is een werkgroep actief die alle voorbereidingen treft voor de beoordelingen en de besprekingen tijdens de vergadering. Daarbij dankbaar gebruik makend van de uitmuntende aanlevering van de verhalen door de hoofdredacteur, via links van alle media-uitingen per aanbodkanaal.
In onderstaand overzicht staan met een sterretje de leden gemarkeerd die het afgelopen jaar de voorbereidingen van de verhalen ter hand hebben genomen. Waarvoor heel veel dank namens de overige RMR-leden!
In 2023 bestond de regionale mediaraad uit de volgende leden, met hun stromingen:
Vergoeding RMR-leden
Bestuur en directie van Omroep West zijn akkoord gegaan met een verhoging van de vergoeding voor de leden van de Regionale Mediaraad. Leden van de RMR hadden hierom gevraagd. Enerzijds om aantrekkelijk te blijven voor toekomstige leden, anderzijds ook om te blijven benadrukken dat vrijwilligheid niet vrijblijvend is als daar een vergoeding tegenover staat. Daaruit kan overigens niet geconcludeerd worden dat leden niet op komen dagen. Er zijn, net als voorgaande jaren, in 2023 zeer sporadisch afmeldingen geweest voor de vergaderingen.
De vergoeding bestond al een aantal jaar uit € 60 per vergadering. Vanaf 2023 bedraagt de vergoeding € 70 voor een regulier lid, € 80 voor een lid dat tevens deelneemt aan ‘de werkgroep’ en € 90 voor de voorzitter van de mediaraad. Ook nu geldt dat de leden dit zelf achteraf kunnen declareren.
Mutaties
In april 2023 en september 2023 hebben respectievelijk Pascal van Mierlo en Marloes Kersten aangegeven met ingang van het nieuwe jaar de mediaraad te gaan verlaten. Beiden zijn we zeer erkentelijk voor hun jarenlange inzet. Daarbij een extra waardering voor Marloes omdat zij onze werkwijze op fantastische wijze gedigitaliseerd heeft en het daarmee voor de RMR-leden makkelijker gemaakt heeft. Door het vertrek van deze twee leden zijn er ultimo twee vacatures.
In 2023 zijn Daisy Westphal, Rob Leenheer, Alex Spaanderman en Casimir Struijk benoemd voor een tweede termijn. Marloes is in juli op haar verzoek herbenoemd voor de resterende maanden van 2023. Per abuis zijn Nancy Carolus en Mart Jochemsen in 2022 niet herbenoemd. Dit verzuim is in 2023 goedgemaakt. Ook zij gaan op voor een tweede termijn.