Verslag van de Redactie

Subsidieverantwoording OCW - Verduurzaming

Vijf jaar na de oprichting en subsidiëring van RNN door het ministerie van OCW, is het Omroep West gelukt om in de eigen begroting geld vrij te maken om het project op eigen benen te laten staan. Zes verslaggevers van Omroep West zijn (fysiek) actief bij lokale omroepen in de regio: WOS, Sleutelstad-Unity, Bollenstreek Omroep, Studio Alphen, RTV Gouwestad en Midvliet. Op deze manier geven we gestalte aan de wens om ook na de subsidie de samenwerking duurzaam voort te zetten. Ook alle lokale omroepen zien de voortzetting zitten.
De meeste lokale omroepen waarmee Omroep West samenwerkt, kunnen ook rekenen op een extra subsidie van 250.000 euro per jaar van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in het kader van professionalisering. De meeste lokale omroepen ontvingen eerder alleen een standaardsubsidie van de gemeente van zo’n 70.000 tot 80.000 euro op jaarbasis, dus het ‘extraatje’ van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek is bepaald geen ‘extraatje’, maar een stevige impuls. Uiteindelijk gaan zowel de lokale omroepen als Omroep West de vruchten van plukken van deze professionaliseringsslag.
Dankzij het project ‘Versterking lokale journalistiek door samenwerking’ dat geleid werd door de NOS, zijn er meer samenwerkingen tussen Omroep West en publiek gefinancierde lokale omroepen ontstaan. Het project liep van 1 mei 2021 tot en met 31 december 2023. Bij dit project werden verslaggevers door de NOS in dienst genomen en gestationeerd bij lokale omroepen, waarbij de regionale omroepen fungeerden als informele coördinator. Omroep West werkte al vanuit RNN met enkele lokale omroepen samen, zoals WOS, Sleutelstad, Bollenstreek Omroep en Studio Alphen, maar daar kwamen dankzij het NOS-project Omroep Delft, RTV Gouwestad en RTV Krimpenerwaard nog bij. Dit heeft de basis gelegd voor de samenwerking met deze omroepen, waar we ook in de toekomst mee blijven samenwerken.
Omroep West start per 1 februari 2024 met een redacteur Bureau Lokaal. Deze redacteur werkt in feite hetzelfde als dat de redactie van Bureau Regio dat op de redactievloer van de NOS doet. Bureau Regio fungeert als uitwisselingsdienst voor content en verbetert de samenwerking tussen de NOS en regionale omroepen. Bureau Lokaal doet eigenlijk hetzelfde: de redacteur zorgt ervoor dat verhalen van de lokale omroepen eerder en beter worden gesignaleerd, zodat deze een goede plek krijgen bij de regionale omroep. Deze functie is bedacht nadat zowel Omroep West als de lokale omroepen merkten dat de communicatie en uitwisseling onderling beter zou kunnen worden vormgegeven. Met deze nieuwe functie geven we daar handen en voeten aan.
Met de stadsomroep Den Haag FM heeft Omroep West sinds 2011 een samenwerking. Ook de stadsomroep voldoet aan de criteria die het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek heeft gesteld voor streekomroepen, waardoor het kon rekenen op een extra subsidie van 250.000 euro per jaar. Sindsdien is er meer dan ooit een uitwisseling van verhalen. Vooral het aantal verhalen van Den Haag FM naar Omroep West is sterk toegenomen. Zo’n zeven tot twaalf verhalen worden maandelijks overgenomen van de stadsomroep. Eerder was dat ongeveer een enkel bericht in de maand.
Het aantal lokale samenwerkingspartners zal de komende tijd uitbreiden. Op het moment van schrijven worden gesprekken gevoerd met RTV Katwijk, Zoetermeer FM (ZFM) en Feel Good Radio (Rijswijk en Pijnacker-Nootdorp), nadat deze omroepen hebben aangegeven met Omroep West te willen samenwerken. Onze eerste samenwerking met deze lokale omroepen was tijdens de actie voor Sintvoorieder1 in november 2023.
In 2023 zijn we ook al druk met de voorbereidingen geweest voor het nieuwe jaar: daarin willen we voor de RNN-workshopdag naar de lokale omroep toegaan. Bij de workshopdag was er geen groei te zien in het aantal deelnemers. Volgens de lokale omroepen is de drempel te hoog voor vrijwilligers om op een zaterdag naar Omroep West in Den Haag te komen. Vrijwilligers zijn vaak op zaterdag actief voor de omroep, zijn reistijd en -kosten kwijt of hebben in het weekend andere plannen. Daarom is vanuit de lokale omroepen geopperd om eens een cursus of meerdere cursussen te geven bij de lokale omroep in huis. Dat is een gegeven waar we komend jaar graag mee gaan experimenteren.