Website en app

Het bereik van de website en de app van Omroep West hebben in 2020 wederom meer bezoek opgeleverd en geeft aan dat de online kanalen, website en app, maar ook de sociale media kanalen een steeds belangrijker onderdeel uitmaken in de distributie van de content. Het aantal bezoekers op web en app steeg per maand met 18% naar bijna 1,5 miljoen bezoekers, met 15% naar 6,8 miljoen bezoeken en 3% naar 14,7 miljoen pageviews.
Social Media
Een belangrijk deel van ons publiek bereiken we via social media. We verspreiden al jaren met succes onze content op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en YouTube. Nog steeds zien we die kanalen groeien en er komt steeds meer bij zoals Instagram met Stories, Instagram TV en de tijdlijn van Instagram. Ook zien we dat video’s steeds belangrijker worden als uitingsvorm voor deze kanalen.
Facebook is al jarenlang één van de belangrijkste sociale platforms voor Omroep West met 134.000 volgers. In 2020 is het aantal likes op de Omroep West Facebookpagina gestegen met ruim 20% naar 105.821 likes. In 2020 bereikte Omroep West gemiddeld 402.573 mensen per dag. Het aantal videoweergaven bedroeg in 2020 ruim 28.7 miljoen weergaven.
Berichten die in 2020 velen hebben beroerd waren:

Het afgelopen jaar heeft Omroep West steeds vaker ingezet op Instagram én met resultaat. We zijn het afgelopen jaar meer dan verdubbeld in het aantal volgers (van 13.000 naar 27.000). In 2020 zijn ruim 3,8 miljoen videoviews behaald op Instagram.
Omroep West Sport heeft een apart account op Instagram en bereikt daarmee een grote groep sportliefhebbers. De video over ADO Den Haag en de serie D’r uit met Buyt scoren hoog als beste bekeken video’s. In totaal heeft het Sport account in 2020 ruim 1,6 miljoen videoweergaven behaald.

YouTube is in 2020 ruimt 13% gegroeid in het aantal videoweergaven. In totaal zijn de geplaatste video’s 519.000 uren bekeken, dat betekent 360 dagen non-stop. Met ruim 16,5 miljoen videoweergaven in 2020 wordt YouTube ook een steeds belangrijker distributiekanaal voor Omroep West. Het aantal abonnees op het Omroep West YouTube-kanaal is met 19% gegroeid naar 11.700 abonnees.

Twitter wordt vooral ingezet om nieuwsberichten door te plaatsen. Het totaal aantal tweetweergaven bedroeg in 2020 ruim 51 miljoen weergaven bij 142.0008 volgers.